onsdag 22 april 2009

Styrkan av sig själv

Att försöka beskriva något som jag känner så väl, som jag har upplevt en gång tidigare i livet, och som jag nu återigen får uppleva det ska jag nu försöka bekriva.

Jag upplevde det inte förrän A var ett par år gammal, så lång tid det nu tar för egenheter samt ett ansikte att utvecklas. När jag ser på min äldsta dotter så tänker jag på min mormor. Jag har svårt att säga vad, men jämförelsen och konstaterandet av likhet gör att mina ögon tåras. Kanske är det av saknad.

Jag vill ha min dotter här hos mig så att jag kan uppleva det jag saknar mest hos min mormor. Total närvaro, total koncentration, livslust, värme - allt riktat mot mig. Jag undrar om min mormor visade alla den sidan eller om jag var särskilt utvald - vilket jag inte tror att jag var. Det är en annan sak med min dotter, ja alla mina döttrar. Jag vill ge dem lika mycket närvaro och närhet som min mormor gav till mig.

Kanske är det lättare med A eftersom det finns den där likheten. Men även med H finns ett band alldeles för starkt för att slita av. Jag önskar att det kan vara oerhört tajt mellan oss, de ska aldrig behöva tveka om vart de ska vända sig för att få prata, få råd, stöd, hjälp, skydd, ny energi. Precis som jag kände med min mormor. Och kanske kan de känna detta stöd av varandra när jag inte är med dem.

Det gamla släktdraget av stark vilja i kombination med levnadsglädje och ett varande i nuet är det som burits med och fortsätter att bäras med. En styrka speciellt hos kvinnorna som förs över av egen kraft - det är inget man kan lära ut, annat genom att överföra genom nära, helt nära kontakt. Kvinnokraft av sig själv helt enkelt!

Tänkt och skrivet för fem år sen - återfunnet ikväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar